BMX.NO SIN FILMTEKNISKE TRÅD

Startet av Andy K, 26 januar 2011, 13:39:56

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Andy K

Om ikke annet så er VX 2100 vanskligere å jobbe med enn nyere andre kamera. Dette med tanke på grunn av bildebrikken sin lyssesitivitet blant annet.

Hjermahgerd

Sitat fra: Åsmund på 27 januar 2011, 23:33:35
Og animal cuts. (ryan navazio)

Cuts er vel (minst) like mye Scerbo?

Sitat fra: Rune på 27 januar 2011, 23:39:24
Å tro at navazio bare retter kamera mot der han skal filme og trykker rec er for dumt.

Hvis du siktet til det jeg sa så snakket jeg mer om filmer som er veldig minimalistiske i form/produksjonsverdier og er filmet med gode gamle kameraer
Type 90 East, You Got That, ALYK og til en viss grad OSS Football

Men det har jo egentlig ingenting med kamerateknikk å gjøre uansett og er off topic
No cake for the impurity
Blogg

Andy K

Sitat fra: Hjermann på 27 januar 2011, 23:55:46
Sitat fra: Åsmund på 27 januar 2011, 23:33:35
Og animal cuts. (ryan navazio)

Cuts er vel (minst) like mye Scerbo?

Sitat fra: Rune på 27 januar 2011, 23:39:24
Å tro at navazio bare retter kamera mot der han skal filme og trykker rec er for dumt.

Hvis du siktet til det jeg sa så snakket jeg mer om filmer som er veldig minimalistiske i form/produksjonsverdier og er filmet med gode gamle kameraer
Type 90 East, You Got That, ALYK og til en viss grad OSS Football

Men det har jo egentlig ingenting med kamerateknikk å gjøre uansett og er off topic

Dette har faktisk veldig mye med kamerateknikk å gjøre. Å lage en produksjon basert på den minimalistiske samtidig få det til å se bra ut, er ofte mye mer krevende og hardt arbeid. Gamle kamraer krever med tid, energi og erfaring. Scerbo er det beste eksemplet på dette. Noen av de beste street filmene som noen gang er produsert, er produsert av ham (med dette mener jeg filmet og redigert).

Desto mer utstyr en har tilgang til, desto bedre blir resultatet, så lenge en vet sånn ca hva en driver med.

Ta f.eks Animal Cuts å sett den opp mot Mutiny Let's get mystical. Sistnevnte er en meget pen fil, estetisk sett, men personlig så vil jeg si at Cuts er i helhet en bedre film. Scerbo er helt rå på få resultatet så virkelig som mulig. Ingenting flashy eller artsyfartsy. Han gjør det enkelt og får det til å se bra ut. Det er få som klarer å få de til å gå hånd i hånd.

Dette er min personlige mening. Det finnes også noen andre der ute som også er meget flik på den simple/rene resultatet som Joe Cox sin film Tomorrow we work eller Ed Allen sin Brighton Ain't Ready.

Hjermahgerd

Sitat fra: Andy K på 28 januar 2011, 00:07:58
Dette har faktisk veldig mye med kamerateknikk å gjøre.

På en måte, men det er jo nok av folk som lager flash og artsyfartsy filmer med gamle kameraer også
Time Well Spent, et par av Shook-filmene, Etnies Forward, første Odyssey-filmnen osv.

Stil har ikke nødvendigvis noe med kamerautstyr å gjøre, men mange velger enkelte eldre kameraer fordi de går for en viss stil
Den tidlig 2000talls 'pek og skyt'-stilen som SK snakker om lever i beste velgående blandt dem som prøver å lage 'Can I Eat' hele tiden, med lavere produksjonsverdier, underredigering og enkle lydspor (og gamle travere av kameramodeller), men ikke får det til i det hele tatt.
Slik som i et par av de filmene jeg nevnte i forrige posten
No cake for the impurity
Blogg

Rune

Anngående Cuts, så har Navazio filmet meste parten av den og Scerbo redigert den.

torgrim

Må vel kanskje få si at litt eldre kameraer blir brukt fordi de er billigere å fa tak i, og ikke først og fremst for å få den crispy feelingen. Jeg sitter jo selv med et 550D hus og et DVX100 nå, og må få si at jeg elsker begge. Sånn som det ser ut akkurat nå kunne jeg ikke tenkt meg å filme fisheye med et DSLR, rett og slett fordi jeg liker det håndholdte systemet til de gamle semi-pro kameraene for godt (ikke det at du ikke finner dette i nye profesjonelle kameraer, som blant annet HVX-ene, men det svir litt mer i pengepungen). Kvalitetsforskjell er det, men føler at jeg får utrettet like my med fisheye på et DVX som på et DSLR. Liker også at alle klipp ikke er krystallklare og at det blir brukt for mye ekkekter i en video, som Andreas nevner i en tidligere post. Dette mener jeg kanskje at jeg har en fordel når det gjelder å bruke to forskjellige kameraer.

Torgrim.

torgrim

Sitat fra: Andy K på 27 januar 2011, 12:30:24
Her er en how to på hvordan bruke Apple Motion sin innebygde 1000 fps converter.

Vil anbefale å filme progresivt for å få beste resultat ved bruk av denne effekten.

http://philipbloom.net/2011/01/06/1000fps-with-by-shooting-60-and-using-apple-motions-optical-flow/

Takk for denne, foresten. Jeg har gjort nesten det samme, men fikk ikke et identisk resultat da jeg ikke fikk endret innstillingene mine i FCP-prosjektet. Nå skal det gå så det suser.

SondreKRS

Hei!

Tar å spør her jeg..,
Tenker å kjøpe et nytt filmkamera. Skal bruke rundt 5 tusen kroner.
Men er veldig i tvil om jeg skal gå for et 550d eller et bra videokamera + ei bra linse.
Dette f.eks http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26591831

Det må filme i full hd og ta opp på Sd kort
Håper noen kan hjelpe!

torgrim

Sitat fra: SondreKRS på 21 februar 2011, 16:39:33
Hei!

Tar å spør her jeg..,
Tenker å kjøpe et nytt filmkamera. Skal bruke rundt 5 tusen kroner.
Men er veldig i tvil om jeg skal gå for et 550d eller et bra videokamera + ei bra linse.
Dette f.eks http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26591831

Det må filme i full hd og ta opp på Sd kort
Håper noen kan hjelpe!
Jeg selger nesten samme modellen av det kameraet, for en billig penge! Det kan bli en god del mer hvis du vil kjøpe deg 550D: gode objektiver koster noen tusen, og et stabiliseringssystem kan være nødvendig hvis du skal filme follow. Ta kontakt hvis du vil kjøpe kameraet.

Dapp

Tar det her jeg. Vegas dreper meg omdagen. Startet med det i går og skjønner ikke en dritt nå. Sitti i flere timer og redigert en helt ok film men da jeg nærmer meg 5 minutter blir alle klippene røde i preview og det går ikke trykke play, ELLER render. Da jeg trykker fil og vil feks trykke "render as" så blinker bare ruten rundt og ingen ting skjer. Er så lei av at dette skjer HELEtiden da jeg skal redigere. hjelp?

Rune

har du flytta på filene eller noe sånn? Det er det eneste jeg kan tenke på.

Andy K

Sjekk hvilken kvalitet du rendrer i. Det kan være at hvis du rendrer i 16 bit og ikke har kraftig nok skjermkort så går alt adudndas. Prøv å se om du kan justere ned render raten til 8 bit rgb. Hvis det ikke funker så slenger jeg meg med på Rune sin teori om offline-klipp

Dapp

#27
Altså klippene ligger på samme sted. Skjekket x antall ganger. Og greia er at jeg får ikke kommet til rendering settingsene engang. Når jeg trykker "file" så får jeg opp alle alternativene, og trykker "Render as" så bliker bare ramma rundt, og ingenting skjer. Starta på nytt nå og om det ikke funker håper jeg virkelig noen hjelper meg. Er helt ny med vegas så kan godt hende jeg gjør noe feil. Derfor skriver jeg alt jeg gjør :

Drar filen fra mappen inni i vegas ruten hvor jeg strekker til den delen jeg vil ha.
Lagt inn ett bilde, og insert text media x4.
dratt 2 sanger og strekki til de.
Og gjort slowmo med ctrl + dra klippet bortover teknikken.

edit : pleier og skje på rundt 4.00 at det begynner og monge seg!

Andy K


Dapp