hvordan rawe en bmx ramme?

Startet av jørgen, 15 mars 2014, 16:01:14

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

jørgen

hei har lyst til og rawe bmx ramma mi (altså fjerne lakken og ha på klarlakk) er det noen som vet hvordan dette gjøres?
kom gjene med tips  :) 

SK

Du pusser med pussepapir..? Egentlig kanskje selvforklarende, er jo bare å pusse på lakken til det ikke er mer lakk igjen.
Eller ha på lakkfjerner, noe som ikke anbefales. Det var mye mer arbeid enn man skulle tro .. :P
- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"

Rune

Hei. Gå til en butikk som spesialierer seg på båt, å spør om Epifanes malingsfjerner.


Den er til båt, å er mye sterkere enn vanlige lakkfjernere. Det er pulverlakk på sykkelrammer, så du trenger noe som er sterkt. I tillegg så kjøper du stålull på butikken. Ha på et godt lag med malingsfjerner å vent til det bobler godt. da kan du ta stålullen å pusse vekk malingen. 3 runder med denne så burde du være i mål, hvis ikke så får du bare fortsette.
I tillegg så burde du kjøpe veldig fint pussepapir til å ta inni kroker hvor du ikke kommer til ellers. En sirkulærbørste er fin å ha til sånn, om du ikke gidder å pusse for hånd.

OBS OBS: du må bruke vernebriller her, de små ståltråene skytes ut når den roterer. Ikke bra å få på øyet. Du får sånne i plast også, aldri prøvd de, men tror du får et bedre resultat da.

Generelt bruk verneutstyr som briller og gummihansker når du driver med malingsfjerner. Det svir når du får det på hendene, jeg vil tro det er enda verre på øynene. Hvis du får det på øynene så husk å skylle med rent vann. Om du ikke har et håp om å bli blind da.

Jeg anbefaler Malingsfjerner, du bruker mye mindre tid arbeidsmessig, å resultatet blir bedre. Du blir litt ventetid mens du venter på at malingsfjerneren skal ta tak, men alt i alt så slipper du å pusse konstant.
I tillegg så får du ikke raw finishen på ramma om du bruker pussepapir som SK sier. Bruker du pussepapir så får du en børstet finish, som ikke er fin i det hele tatt.
Skal du bruke minst mulig tid, så er det beste valget å få rammen din glassblåst. (IKKE sandblåst, da dette kan ødelegge toleranser og gi en grov finish.) Men jeg anbefaler deg å skaffe Epifanes malingsfjerner, da får du fram den orginale stålet, hvor andre metoder pusser den ned i mer eller mindre grad.