Hovedmeny

Barends??

Startet av MelonHead, 4 juni 2010, 12:41:32

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

MelonHead

Hei!
Sjønner om det er mange som synes dette er et idiotisk spørsmål men klarer ikke å finne det ut! :-\

Hva er Barends???

Har sett bilder av dem men har ikke peiling hva de blir brukt til. :P

Og en ting til. Er dette--->http://www.bmxelement.no/index.php?action=prodinfo&prod=2536
de metall tingene i midten av hjulet??

Vet veldig lite om BMX deler og sånn siden jeg har aldri skiftet deler eller rukket å lære meg alle navnene. :P

K.I.K

HeHe :D, barends, selve ordet sier vell va d egentlig er ? det er det som du putter helt ytterst i styret : )
Altså det her : http://www.bmxelement.no/index.php?action=prodinfo&prod=1918

MelonHead

ååjaaaaaaaaa. XD
Da skjønner jeg det. :-D
Men hva me metall stangen??

Ruggeland

"Metall-stangen" er en aksling til et nav, altså det du skrur mutterne innpå på hver side av rammen/gaffelen, og som hjulet roterer rundt. Det er ikke pegs hvis det er det du mener, altså de tingene man sklir på.
Sitat fra: MCM på 26 oktober 2010, 15:19:49
Jeg tror dere trenger å putte et stetoskop opp i ræva for å lytte på deres egen drit.

MelonHead

Pegs vet jeg hva er ;)
Men jeg skal kjøpe meg en bmx som har blitt kappet av metallstangen/skalsingene
for mye på endende så det ikke går an å ha pegs på :-\
Hvordan skifter man den egentli? :P
Demonterer hele hjulet?

K.I.K

det er 2 muttre helt ytterst på hjulet som du må skru på : ) du trenger da enten ett koppnøkkel sett som du kan få kjøpt billig på biltema om du ikke har det, eller så kan du bruke en skiftenøkkel : ) Din far kan vell hjelpe deg med det ?

MelonHead

Det kan han sikkert ;D
Men han har lite peiling på sykkel og værtfall lite peiling på bmx!!
Skal jeg skru av noen skruer?
Også sette inn en ny skalsing? ???

K.I.K

åja, du mener for å bytte akslingen ja, tenkte på å skru av hjulet nå xD
men d kan være litt vanskelig å bytte aksling for første gang ?
Hadde jeg vert deg ville jeg kjøpt meg en ny aksling på www.bmxelement.no og tatt med hjulet å akslingen på din nermeste sykkel butikk : ) så før de fikset det for deg : ))

MelonHead

Ok ;D Hvilke sportsbutikker er det som har peiling på bmx da??
Kan Sport Extreme å skifte kansje?

K.I.K

Bor du i trondheim ? d gjør jeg : ))
Sportextreme kan nokk gjøre det for deg ja : ) faktisk obs sport på city lade, trur jeg også kan gjøre det for deg for en billig penge : )

Men kanskje ta deg en tur innom trikkestallen i dag kl 5 : ) trur de skal ha åpent i dag, jeg skal dra å sjekke i hvertfall : )

MelonHead

#10
Kult! ;D
Jeg bor i Trondheim såklart! 8)
Men har ingen BMX ennå. :-\
Solgte min for noen dager siden.

Borgemeister

du må skru opp de ytterste koppene og ta av hjulet. Deretter tar du av dem helt, så skrur du av konusmuttrene. Det er de litt tynnere svarte muttrene som ligger inn mot navet. Etter at du har tatt av dem banker du litt på akslingen med en hammer eller noe lignende og du skal få den ut ;)


husk å sjekk om akslingen du skal kjøpe passer navet! Det er bare å spørre Steinar på: http://www.bmxelement.no/index.php?action=spor

han har peiling ;)
Hurr durr

espen m

skift aksling selv! ;)
det er bare å ta av hjulet og begynne åskru av mutter etter mutter på den ene siden, dra ut akslingen og så skrur du bare av mutterene på den andre siden!!!
og når du skal ta på den nye akslingen gjør du akkurat det samme, bare omvent! du må og få akslingen så bein som mulig(sann at det ikke stikker ut 5cm på den ene siden og 2cm av akslingen på den andre siden)! ;)
men pass på kulene i kulelageret, de bare faller ut og det er syykt vanskelig å finne dem igjen!!!!!!!! :-
 Jeg observerer at du poster veldig mye og intensivt, og mye av det er småsnakk. Jeg refererer ikke til denne posten spesifikt, men til postingen din generelt. Hadde vært fint hvis du ikke var så aggressiv på postingen ;)
sykler, spiser og sover

MelonHead

har funnet ut det XD Da jeg skulle skru av gaffelen igår datt alle kulene ut.

Heek

det er en fordel å vaske kulene da. visst ikkje kan det vere masse drit og lort på kulene. men du må smøre de med olje.. ;)