Den nye filmtråden

Startet av eirik s, 27 oktober 2008, 21:36:43

0 Medlemmer og 3 Gjester leser dette emnet.

eirik s

For det første: Du kan ikke ha sett den originale Halloween fra 1978, siden du plasserer den i den båsen.

Uansett: Må bare vri litt på den igjen (har tenkt å utdype litt mer, men har ikke tid akkurat nå):

Hva gjør en film som Friday the 13th verre enn en gjennomsnitts Tom & Jerry-film?

MCM

Så lenge man har et friskt sinn, tar man ikke skade av å se litt vold på film.
Var vel 10år eller noe da jeg lurte med meg filmen Braindead hjem fra onkelen min. Husker jeg var litt sjokkert etter jeg så den, men tror ikke den satte varige spor i psyken min. hehe
Come forth, Lazarus! And he came fifth and lost the job.

Gerber

#32
Sitat fra: eirik s på 28 oktober 2008, 17:12:51
For det første: Du kan ikke ha sett den originale Halloween fra 1978, siden du plasserer den i den båsen.

Uansett: Må bare vri litt på den igjen (har tenkt å utdype litt mer, men har ikke tid akkurat nå):

Hva gjør en film som Friday the 13th verre enn en gjennomsnitts Tom & Jerry-film?

1. Nei, du har rett. jeg har ikke sett den, og jeg trekker tilbake, den kan godt være bra. vet bare det er en voldsfilmserie, og har hørt den er dårlig. filmserieargument tilbaketrukket. det var sånn sett uvesentlig om den var med eller ikke.

2 - jeg antar du ikke mener det så bokstavelig som tom&jerry vs freddy, men om du gjør, så ok. forskjellen på tom og jerry og friday the 13th, eller saw eller hva som helst, er at volden i tom og jerry er usannsynlig, urealistisk, og tatt ut av proporsjoner, som nevnt. Den er ikke fremstilt for at vi skal gyse av den og være glad det ikke skjer med oss, hvis du forstår. Voldsfilmer generelt, framfører volden med en helt annen baktanke enn den vi ser i f.eks tom & jerry. det kan på en måte ikke sammenliknes.


@MCM: Nei, det er jeg mye enig i. Det er desverre ALTFOR mange som ikke er friske, eller har potensiale til å ikke være friske, EVT er for unge i sinnet til å forstå 100% hvilke konsekvenser det får, når de kopierer ting de har sett på kino. og vi VET at det skjer.
Nå er det vel ikke splatter-volden i filmer som braindead JEG vil til livs, men den litt mer intrikate og groteske volden i saw jeg egentlig har noe imot. Hvis du har en kid på 10 år, evt har tenkt deg å ha en kid, ville du ha vist ham saw-filmene når han var 10 år, og sagt at dette var bra?

RL1

Cannibal Holocaust. Noen som har orket å se hele?
MilkshakeCo.

MCM

Cannibal holocaust har jeg sett minst 3 ganger, mountain of the cannibal god, cannibal ferox er et par andre i samme genre.
Greie filmer det, men for noen blir de kanskje litt for langtrukne kanskje.

Come forth, Lazarus! And he came fifth and lost the job.

Lasse

Vil si at the texas chainsaw massacre filmene er en av mine favoritter. Er vell kanskje fordi det er en sann historie og jeg elsker skrekk filmer.

Har noen sett Bench warmers eller no? utrolig morsom film

Og eirik.s Hva syns du om fritt vilt filmene?
Katten

MCM

Gerber: Det ligger latent i oss alle. Vi liker å se fæle ting skje.
Come forth, Lazarus! And he came fifth and lost the job.

cc

#37
Jeg som er evig gadgetfan ble overrasket over hvor lite av det det var i Dark Knight, og hvor mye det var i Iron Man. Dark Knight = helt ok actionfilm, batman er kul som vanlig, men at dette var filmen som skulle ta imdb sin 1.plass etter 27 år med gudfaren og shawshank? Nei, det synes jeg var både merkelig og ufortjent.


  • Zodiac: Knall, anbefales - men ikke begynn på denne om du er trøtt, den fortjener oppmerksomhet.
  • There will be blood: Satt ikke igjen med spes mye. Forventet å få et nytt perspektiv, men nei.. Skuffa, og sådan noe tungt å se gjennom.
  • No country for old men: Stilig film, har vel ikke funnet noen dypere mening her heller og sånn sett var det en creepy men kul film.
  • Beowulf ble litt far out. Kjente ikke historien fra før, og det ble vel bare for mye på en gang. Angelina tar seg godt ut også som ond :)
  • Bourne-serien: Likte 1'ern meget godt, den fikk en veldig god oppfølger, men Ultimatum synes jeg skuffet litt. Håpet på mer av hva jeg fant i 1'ern.
  • I am legend: Digga den! Skikkelig positivt overrasket, og ønsker meg mer. Skal nevnes at jeg er stor fan av postapokalyptiske filmer. (Hm, jeg må se Waterworld igjen)
  • apropos Will Smith, Hancock var rimelig tullete - den var så overdreven og teit som jeg forventet Iron Man skulle være.
  • Simpsons movie: Som en lang, middels episode. Akkurat som forventet: De har lagt sjela si i cinematisk tegning, og glemt humoren.
  • Futurama - Benders big score: Helt greit og i mine øyne på høyde med serien, bedre film enn hva Simpsonsfolka fikk til.
  • Indiana Jones, Crystal skull: Nei, vås. Det er synd å si det, men de kunne ha lært litt av The mummy, som faktisk er mer underholdende. Se heller Journey to the center of the earth.
  • Spider-man 3 og Transformers: Stakkarslig, sistnevnte er ikke verdt spilletiden engang.
  • City of God var langt fra like bra som City of Men. CoG er spilt inn som en serie, funket greit det, men historien til CoM er så mye mer gripende. CoM anbefales, bra drama fra brasiliansk favela.
  • Harold & Kumar: Typisk american pie/road trip-greie. Føler at denne stort sett var hakket bedre enn pie-serien, men hadde sine flauser.


Vil også anbefale disse som var positive overraskelser:
Charlie Bartlett: Begynte som en average teenflick, men har så mye glimt i øyet at den ble skikkelig "likanes". Sikkert noe dama di også vil like.
The man from earth: Veldig kult konsept. Godt gjort å lage en film der all handling foregår i ett enkelt rom med 7-8 tilsynelatende helt normale mennesker, og likevel holde et nivå av spenning og underholdning.
Death Race: Jeg har likt Jason Statham siden Snatch, og han leverer her slik han gjorde i Bank Job og War - begge anbefales. Death Race er en fet film om en bisarr og lite trolig setting. Muskelbiler, skyting og supermacho-muskelfleksing.
Righteous Kill: To gode gamle karer tilbake i bra action/etterforskning.

SK: Shoot 'em up og Crank er skikkelig bra når man går inn for å se dem som komedier - tror mange har misforstått hva de filmene prøver å være - ærlig tankeløs underholdning.

Tenkt å se fremover (takk for tips):
Assasination of Jesse James
30 days of night
Complete History of My Sexual Failures
Wanted
Loaded
Battle in Seattle
Charlie Wilsons War
Empire of the Sun
Felon
Death at a funeral
In the valley of Elah
The happening

Stor fan av krigsfilmer, skal få sett Bridge over river Kwai snart, andre jeg bør få med meg?
Sett Band of Brothers, Guns of Navarone, Catch 22, Platoon, Thin red line, Behind enemy lines, Schindlers list, The pianist, og er ute etter mer av samme.

botn

alle saw filmen, men aller mest saw 3 <33


I am legden, overrasket meg sykt mye!   
hancock var helt greit...

Filip

Jeg hatet cloverfield, i alle fall slutten!

per martin

CC du burde virkelig se the longest day. http://www.imdb.com/title/tt0056197/

The best war movie of all time

Filip

Forresten: Forresten gump er den beste filmen som er lagd noen sinne! Elsker den

Knnth

frihetens regn slår det meste.

Og tommy`s inferno

Andy K

Cloverfield er laget på en ganske spesiel måte, syns hele konseptet med å la hele handlingen foregå bak ett "helt vanlig" kamera er genial (Dogmefilmeffekt). Liker også at de har brukt skuespillere som ikke er så veldig kjente. Bortsett fra dette er vel hele filmen omtrent en greenscrenn.

Så Lawrence og Arabia her om dagen. Bra film, men kanskje litt i det lengste laget. Vil anbefale den hvis du har en hel dag til rådighet.

Noen som har sett Revolver? Har litt problemer med å forstå den helt.



eirik s

#44
SitatVil si at the texas chainsaw massacre filmene er en av mine favoritter. Er vell kanskje fordi det er en sann historie og jeg elsker skrekk filmer.
En av mine favoritter også (originalen fra 1974, altså), men nei det er ikke en sann historie. Den er meeeeget løst basert på historien om Ed Gein (noe som også gjelder Psycho og Silence of the Lambs, bl.a.): http://en.wikipedia.org/wiki/Ed_Gein

SitatOg eirik.s Hva syns du om fritt vilt filmene?
Har bare sett den første, og synes den var helt grei. Men etter at tidligere nevnte La den rette komme inn redefinerte hva skandinavisk skrekkfilm kan være, er det litt vanskelig å bli så veldig engasjert.

SitatBourne-serien: Likte 1'ern meget godt, den fikk en veldig god oppfølger, men Ultimatum synes jeg skuffet litt. Håpet på mer av hva jeg fant i 1'ern.
Personlig synes jeg faktisk de 2 siste er de beste. Liker Paul Greengrass' regi-stil mye bedre enn Doug Liman's.

SitatNo country for old men: Stilig film, har vel ikke funnet noen dypere mening her heller og sånn sett var det en creepy men kul film.
Et par hint når det gjelder "den dypere meningen": Tittelen, den første monologen, og ikke minst de to siste scenene. Coen-brødrenes nye film, Burn after Reading er inne på en del av samme tematikken, faktisk, selv om dette tydeligvis har gått over hodet på et samlet norsk kritikerkorps...

SitatI am legend: Digga den! Skikkelig positivt overrasket, og ønsker meg mer. Skal nevnes at jeg er stor fan av postapokalyptiske filmer.
Det er jeg også, men jeg kan bare ikke skjønne at noen kan like denne lenger enn ca halvveis. I tillegg er det nesten tragisk hvordan de har misforstått poenget i boka (en av de mest innflytelsesrike bøkene innen moderne popkultur, btw), og bare det at de bruker tittelen (siden den er rimelig viktig i nevnte tolking av hovedpoenget) er grunn nok til å bli sinna. Og jeg kan for mitt bare liv ikke skjønne hva som var vitsen med å lage "slemmingene" fullt data-animerte. De så helt for jævlige ut. Se 28 Days Later for hvordan man kan oppnå nøyaktig det samme med ekte mennesker som ikke ser ut som Elmer Fudd på speed...

Den første Harold & Kumar-filmen er milevis bedre. Det er ganske tydelig at de som lagde toeren ikke helt skjønte hva det var som gjorde at eneren funka.

30 Days of Night var ikke ment som en anbefalning fra min side ;)

The Happening er visst helt forjævlig dårlig etter hva jeg har hørt.

Anbefalte krigsfilmer: A Midnight Clear, Cross of Iron, The Thin Red Line, The Big Red One, The Great Escape, Saving Private Ryan (duh), Apocalypse Now og mange flere.

Sitat fra: snaffle på 28 oktober 2008, 19:41:58
Sitat fra: cc på 28 oktober 2008, 18:53:05

  • Zodiac: kjedelig, anbefales ikke- ikke begynn på denne om du er trøtt, da sovner du. Ikke begynn på den når du er våken heller

Fixed  ;)
Dakar. Var det ikke nok pang-pang, og så måtte du tenke litt?
Sitat fra: Fail på 28 oktober 2008, 20:51:28
Jeg hatet cloverfield, i alle fall slutten!
Vil ikke være venner med deg.
Sitat fra: Fail på 28 oktober 2008, 21:30:07
Forresten: Forresten gump er den beste filmen som er lagd noen sinne! Elsker den
Og det var i hvert fall spikeren i kista. Er det ikke greit å kunne skrive navnet på favorittfilmen sin riktig, forresten?