10-årssyklusen

Startet av eirik s, 4 juli 2009, 15:04:04

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

eirik s

Dette er et av innleggene på Steve Emig's blog "Freestylin Tales" (alt som står der er verdt å lese, men kanskje mest interessant for gamlekarer som meg) og handler om noe jeg har tenkt en del på også, nemlig popularitetssyklusen til sånne ting som vi driver med. Jeg er ikke helt enig i at den 10-årsmodellen holder helt, men at vi er på vei mot en nedtur er nok relativt sikkert. Ta dere tid til å lese den, i hvert fall: http://freestylinmagtales.blogspot.com/2009/07/ten-year-cycles-in-action-sports.html

Nicolas

Natta                                                                      God Morgen                                                                                                             Sykle?                                         Ja!

eirik s


oskar

Leste den her om dagen og jeg må si meg enig.

For litt over ti år siden kjøpte jeg min første ordentlige bmx og man kan si at det var da jeg begynte med denne tingen vi gjør. Vi var bare to stykk som syklet rundt på "barnesykler" her i byen og vi trodde vi kanskje var de eneste i hele Norge som holdt på med dette.
Så kom NM i Horten og når jeg tenker tilbake blir jeg nesten litt rørt av å tenke på hvor mange fine mennesker jeg møtte der.
Også spiste vi sodd.
Og drakk øl på høvdingen.
Og fingra ei jente under verten før ho gikk hjem.. lol.
Det var mæd.

Da var bmx på en "oppadgående rus" i Norge. Det var ett norsk bmx blad ute, det var mange som syklet og mange flere nye ansikter for hver gang det var arrangement. Ramper og parker og spots dukket opp overalt i Norge. Husker spesielt en gang vi snakket om å dra til Alta og ha NM i parken der. Alta!
Vi møtte Erik H fra Stavanger og ludde fra Bergen og fant ut at det var en kjempescene for bmx i Norge.
Sier ikke at det ikke er en god scene i Norge nå, da jeg aldri er å se på sykkelen lenger egentlig, men man merker at det er nedgående. Spesielt globalt sett. Jeg gidder ikke sette meg ned og se på nye videor på thecomeup lenger for det er bare Mike Spinner eller Daniel Dhers eller en annen punk som tar noen triks eller knep som er likt som up-up-left-right-down-down-X-X-O-O på Dave Mirra spillet. Det er ikke flyt lenger. Det er ikke Vic Murphys superflate tabletops eller noen stil lenger.
Det er stort, brunt, lukter vondt og heter x-games.

Det var bedre før. (Jeg er bare 24, blir 25 i august btw)
Syklene var (i mine øyne) freshere, kulere, bedre å sykle på og tunge som fæn. I motsetning til Pink is the new black, anoreksia-rammer, viiiiiide monkeybars, 14year-old-four-pegged-brakeless-monsters-360ing-down-10steps som det er i dag. Første man spør om nå er vekta på sykkelen, ikke om den er digg å sykle, og nigguh please, få setene litt lenger opp a kids. Og sett på bremser.

Jeg husker da vi hadde pegs på den ene siden. Jeg følte en slags tilhørighet til alle som hadde pegs på venstre side.
Gyro hadde vi også. Det var dritdyrt hvis den gikk i stykker.

Vet ikke om det er jeg som blir "gammel" eller om det er bmx verden som går for fort, men jeg savner ye olden days.
Åge har fingra Shaun White i Wigwam

MCM

Savner klart gode gamle dager, men har det like fett enda, selv om jeg begynner å dra på åra. hehe
Come forth, Lazarus! And he came fifth and lost the job.

ekstrøm

SitatVet ikke om det er jeg som blir "gammel" eller om det er bmx verden som går for fort
det er nok litt begge deler X: hehe
Sitat fra: hate bmx på  4 februar 2009, 15:14:56Tror det var en fagperson på biltema som sa det....

Rune

Gamle dager sugde. Det er nå som gjelder.

ekstrøm

Sitat fra: hate bmx på  4 februar 2009, 15:14:56Tror det var en fagperson på biltema som sa det....

MCM

Mike spinner, Aaron Ross og Garret reynolds er jo slitsomme å se på. Alle triksa i verden popper jo inn i hver line. Det gidder jeg ikke å se på. Finnes jo flyt som faen der ute, bare du ser dem rette folka. Finnes mye kreative greier og. Se f.eks AmPm. Dødsfett.

Det å klage over at BMX er mainstream, er kanskje enda verre enn at det er blitt sånn. Det sies jo at det handler om å ha det gøy.

Jeg driter en lang faen i x-games, pro's og populariteten innen BMX. Har det like fett på sykkelen som jeg alltid har hatt. Selv om jeg ikke drar på så mye som før. Håper jeg "holder ut" i mange år fremover.
Folk tenker for mye.
Come forth, Lazarus! And he came fifth and lost the job.

eirik s

Nå snakker dere om noe helt annet enn det som var poenget her, da. Det innlegget hadde null og niks med om det var bedre før enn nå, men hvordan "action-sporter" går i sykluser popularitetsmessig, og at det er godt mulig at vi er på vei mot en ny "smell"...

v e g a r d

Slik som Oskar og MCM beskriver det, virker det ikke som om de like bmx i utgangspunktet. Det virker som om det bare var noe de starta med fordi de ikke hadde venner!

Savner 2006!

De fleste greier går vel litt i bølgedaler, og er vel helt naturlig!

eirik s

Men jeg lurer litt på hvor mye hr. Emig har tenkt gjennom 10-års-idéen sin. For så vidt jeg kan bedømme, har popularitetskurven (eller whatever) gått ca sånn :
(Dette gjelder for USA/på verdensbasis. Vi kan sikkert tenke norske forhold også etterpå).

1980-83: Freestyle dukker opp som en egen greie ved siden av racing, og de første konkurransene arrangeres.
1984-88: Populariteten øker jevnt, og "utenforstående" firmaer henger seg på. Mange store konkurranser, en del TV-dekning, og relativt mye penger for de aller beste.
1989: Sykkelbransjen bestemmer seg for at MTB er veien framover (dette var lenge før freeriding og sånn, den gangen var MTB stisykling og littegrann downhill), og BMX "dør".
1990-91: BMX er underground. Nesten alle bladene går under, alle de store firmaene trekker seg ut, men en "omorganisering" er på gang.
1992-94: Hoffman Bikes, Standard, Homeless og S&M dukker opp som pionerer innen den nye "rider owned"-bevegelsen. Mat Hoffman og Steve Swope starter BS Contest-serien, og det som kanskje er de viktigste årene til nå legger grunnlaget for noe helt annet enn 80-åra, hvor utøveren selv tar kontrollen over "produktet".
1995: "Extreme Games" har premiere på EXPN, og BS Contests begynner også å vises på TV.
1996-2002 (ca): Eksplosiv utvikling med mer og mer mediedekning, masse penger for de beste konkurransekjørerne, nye blader, og til en viss grad aksept i mainstreamen.
2003- present day: Annonsekronene har dabbet litt av, og det spås en kraftig nedtur i bransjen pga de økonomiske forholdene i verden. Det er vel ingenting som tyder på at noe lignende det som skjedde i 1989 kommer til å skje igjen, men at vi er over toppen er det nok liten tvil om. Noe som sannsynligvis er sundt for "oss". Det viser i hvert fall med all mulig tydelighet hvem som virkelig bryr seg, og ikke bare har hengt seg på en trend. Og så får vi se hva en evt OL-greie kan gjøre...

eirik s

SitatSlik som Oskar og MCM beskriver det, virker det ikke som om de like bmx i utgangspunktet. Det virker som om det bare var noe de starta med fordi de ikke hadde venner!
Og prisen for dagen dummeste utsagn går til...

Leifi

blir feil å sammenligne ross med garret og spinner, ross er ihvertfall kreativ.
yay, i ride little bike

eirik s

Sitat fra: Leifi på  5 juli 2009, 13:46:15
blir feil å sammenligne ross med garret og spinner, ross er ihvertfall kreativ.
Er det så forbanna vanskelig å holde seg sånn noenlunde on topic?