er gameplay et ord?

Startet av snaffle, 30 juli 2007, 01:32:07

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

snaffle

Jeg og noen kompiser er på LAN og har startet en liten diskusjon om ordet (?) gameplay.

Første spørsmål:

Er det et ord?

Andre spørsmål:

Kan noen gi han en seriøs forklaring, fordi han nekter å høre på meg. Jeg har vist han linker til wikipedia etc.
Så kan noen forklare meg/han hva ordet betyr.


Mvh. Alex

PS: Jeg ønsker ikke en link, men en seriøs forklaring.  :)
Suddenly a wild Alex appeared

Truls

feil 1. du driver med LAN in the first place
EMO is fun

Dyne

Gameplay er et ord.
Det er et ord like mye som "tull" eller "tre".

Gameplayet er hva spillet går ut på og hvordan det spilles.

Hvis han ikke hører på deg så knekk stolen hans. Se hvor bra han kan spille da.
[left]IF YOU DON'T LISTEN TO SLAYER, YOU SHOULD JUST FUCKING DIE![/left][right]Man skal være rimelig dreven med brenneapparatet, helst trønder, for å brenne ren sprit. En vanlig amatør klarer kanskje å lage 90-prosent- sprit[/right]

Truls

nei eg stemmer på at det ikke er ett ord.. det er like mye ord som bunnyjump.
EMO is fun

lazyshark

Gameplay er ikke et ord nei. Sjekk en dictionary, f.eks http://dictionary.reference.com/. Derimot er game play (to ord) et vanlig uttrykk som brukes for å beskrive hva du gjør i et dataspill, rett og slett. Jo gøyere det du gjør i spillet er, jo bedre game play har det.

Dyne

Dette skal stå til eksempel. Til og med jeg kan ta feil.
[left]IF YOU DON'T LISTEN TO SLAYER, YOU SHOULD JUST FUCKING DIE![/left][right]Man skal være rimelig dreven med brenneapparatet, helst trønder, for å brenne ren sprit. En vanlig amatør klarer kanskje å lage 90-prosent- sprit[/right]

eirik s

Neste spørsmål: Er "gøyere" et ord?

eirik s

#7
Sitat fra: lazyshark på 30 juli 2007, 02:04:09
Gameplay er ikke et ord nei. Sjekk en dictionary, f.eks http://dictionary.reference.com/. Derimot er game play (to ord) et vanlig uttrykk som brukes for å beskrive hva du gjør i et dataspill, rett og slett. Jo gøyere det du gjør i spillet er, jo bedre game play har det.
Er det ikke greit å lære seg å bruke ordlista før man referer til den, lazyshark? Siden det faktisk skrives i ett ord (noe som ikke var det egentlige spørsmålet heller, så vidt jeg kunne skjønne):  http://www.reference.com/search?r=13&q=Gameplay

Og A l e x: Hvis kompisen din ikke får det med seg når du viser til wiki-linker osv er han bra dum. Hils han gjerne fra meg og si det...

lazyshark

Sitat fra: eirik s på 30 juli 2007, 07:33:58
Er det ikke greit å lære seg å bruke ordlista før man referer til den, lazyshark? Siden det faktisk skrives i ett ord (noe som ikke var det egentlige spørsmålet heller, så vidt jeg kunne skjønne):  http://www.reference.com/search?r=13&q=Gameplay

Greit, det skrives som ett ord. Men hvis du går å sjekker dictionary delen av reference.com, istedenfor encylcopedia delen som du linket til, så kan du søke på både "gameplay" og "game play".

BergenAndreas

E LAN det samme som det derre vikingskipet?
Verdens beste sitat av Matt Berry: One day dude Im just gonna get of the bus, and Im gonna run into the woods and Ill never come back, and when I come back, Ill be the knife master!

:-Petter

LAN = Local Area Network
Ja, det er det de bruker på tg, på kontorer osv..

eirik s

#11
Sitat fra: lazyshark på 31 juli 2007, 02:09:29
Greit, det skrives som ett ord. Men hvis du går å sjekker dictionary delen av reference.com, istedenfor encylcopedia delen som du linket til, så kan du søke på både "gameplay" og "game play".

Det gikk fint an å søke på begge variantene i encyclopedia-delen også (og er det ikke lurt å bruke et leksikon når man er ute tter en definsjon, slik vi var her?), men resultatet ga "gameplay". Liker å forholde meg til resultater, jeg nemlig, Litt rar sånn...

Uansett, det var jo ikke om det skrives i ett eller to ord han lurte på...

lazyshark

Spørsmålet jeg prøvde å svare på var om det var et ord eller ikke. Jeg sa jeg var enig i at det skrives i ett ord. Når et ord ikke står i en engelsk dictionary har jeg lært at det ikke uten videre regnes som et engelsk ord. Leksikon kan vi bruke når vi er ute etter definisjonen på et ord ja, eller et uttrykk i dette tilfellet (etter min mening). Det blir brukt som et ord daglig på tusenvis av nettsteder. Men det blir jo "ord" som leet, pwn og lol også. Du kan jo slå de opp i ordboken.

Vet du hva, drit i det. Ingen som kommer til å klage på om noen bruker gameplay som et ord, med unntak av kanskje en tåpelig engelsklærer. Og vi har for lengst beveget oss inn på det som kan kalles en meningsløs diskusjon.

Brukes det som et ord tusenvis av steder daglig uten at noen sier noe på det? Ja. Er det ikke da et ord? Joda. Står det i en engelsk ordbok? Nei. Burde det det? Ja.

Stian

eirik s

...og jeg misforsto deg litt, so I stand (somewhat) corrected. Sorry...

lazyshark