Miniramp tegninger

Startet av oskar, 17 mai 2009, 23:07:19

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

oskar

Hei jenter.

Jeg har kjøpt meg hus og har fått velsignelse av kona til å bygge meg en mini bak huset.

Er det noen som har noen tegninger på det?
Rundt 1,50 høy.

Det er buene jeg er mest usikker på. Eventuelt bruker jeg de tegningene cc har postet av spinen fra nøsted og bygger videre på det.
Spine: http://www.bmx.no/smf/index.php/topic,392.0.html

Har laget disse på xtremeskater.com:



Btw: Rampa skal ligge i den lille lysningen bak huset.
Åge har fingra Shaun White i Wigwam

eirik s

Den så ikke så gæærn ut. Kanskje lage den bittelitt høyere? Et utgangspunkt på ca 150 høy, med bueradius på 210 eller litt mere er nok bra.

Og spine-buene i Drammen er litt for slakke som utgangspunkt for en mini, tror jeg.

P.S. Vi får vel komme på besøk da, siden du maser så fælt...

cc

Grattis. Kult prosjekt, a :)
Oppdaterte posten du linka, slang inn spinerampguide.pdf-vedlegget som var blitt sletta med tiden.

Mål:
Spinen i Drammen er 2,44m radie og 1,22m høy, jeg tror det blir en ideell mini til hverdagsmoro om man fortsetter den buen opp til 1,50m høyde. Spinerampen i Porsgrunn (bilder og tegninger fra bygginga) er 2,3 radie og 1,7 høy, med 1,6 høy spine, og jeg synes det ble i drøyeste laget for hva som er gøy fra dag til dag. Det blir litt for voldsomt til at man kan ta små koseturer alene. Tipper spinerampen på Bekkestua var enten 2,3 radie og 1,6 høy eller 2,44 radie og 1,5 høy.

trondhuso

Hei Oskar,

Fint at kona har gitt sin velsignelse. Men har du forhørt deg med naboene?
Håkonsen må fjerne skate-rampen: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.6601755

ekstrøm

Sitat fra: hate bmx på  4 februar 2009, 15:14:56Tror det var en fagperson på biltema som sa det....

oskar

Hei.

Blitt en gamlispost det her tydeligvis. hehe..

Tr0n: Hvis du tenker på naboene mine Bjørn fra Borregård og gamle enkefru Hjort så har de nok ikke så mye imot det. Er snart i grava uansett.


CC og e-streng: Når dere skriver radius 210 og 230, hva er det da? Er det målet på pinnen som tusjen henger på?
Denne videoen: http://www.xtremeskater.com/rampplans/stringandcompass.php forstår jeg litt men.. hæ?

2 lag med 8 mm i bua? Hvorfor er det noen som har platene på skrå i bua? Er det fordi man kan bruke ett lag med tykkere plate istedet?
Sa brura.


Select: Nigga pleaze.
Åge har fingra Shaun White i Wigwam

eirik s

SitatCC og e-streng: Når dere skriver radius 210 og 230, hva er det da? Er det målet på pinnen som tusjen henger på?
Basically, ja. Jeg har alltid brukt hyssing, men det blir sikkert mer nøyaktig med den metoden der. Uansett: Kapp til en bue først, og bruk den som mal (dvs, ikke fortsett med blyant/hyssing/pinne-opplegget).

Sitat2 lag med 8 mm i bua?
Er det ikke 9 mm som er standard? Uansett: Ja. Og bruk 12 mm (eller tykkere) i veggene. Jeg har hørt at skjøtene blr mer solide når man legger platene på skrå, men det er en tungvint måte å gjøre det på, og ikke for nybegynnere. Ikke spesielt økonomisk heller, tror jeg.

En viktig ting når man legger plater, forresten, er å passe på at platene på over- og underlaget overlapper, dvs at ikke skjøtene er på samme sted. Og legg øverste lag fra toppen og nedover (ser masse skate-ramper som bommer på  det der).

Si fra når du begynner, så kan det jo hende man kan hjelpe til litt...

cc

Side 2 av denne viser materialanbefalingene mine. 2x 9mm eller 3x 6mm i buer, rett og slett fordi det holder bra og er mulig å bøye til. På flat'en mellom buene og oppå plattformen kan du spare noen kroner ved å kjøre enkelt lag med tykke plater, velger du 18mm vil det jo matche buene.

Skrålegger gjerne øvre laget for å ikke kjøre langsmed skjøtene, samt drenerer det vannet vekk så det ikke blir en stor vanndam i bunn av buene - men ja, det er stress å legge, og man må regne med at det går med 1-2 plater ekstra om man gjør det. Apropos drenering: 1cm per meter helling er vanlig og effektivt, slik at om rampa er 5m bred, så er venstre sida 5cm lavere enn høyre.

henrikBergen

Sitat fra: select på 18 mai 2009, 16:31:52
hvis du vil ha en litt liten kan du vel kjøpe en her http://www.norgesrampen.no/index.php?side=Produkter

norgesrampen suger.

Det hadde vært kult om du bygget en liten del av rampen høyere. Gjør at rampen blir mer spennende med en gang. Det krever da at rampen bør være litt bredere enn nå planlagt

KolbotnMææg

Sitat fra: henrikBergen på 18 mai 2009, 20:05:20
Sitat fra: select på 18 mai 2009, 16:31:52
hvis du vil ha en litt liten kan du vel kjøpe en her http://www.norgesrampen.no/index.php?side=Produkter
helt enig. vi fikk to stk norgesramp gratis, men de er så jævla små at det nesten ikke går ann å sykle i den jo..:(
norgesrampen suger.

Det hadde vært kult om du bygget en liten del av rampen høyere. Gjør at rampen blir mer spennende med en gang. Det krever da at rampen bør være litt bredere enn nå planlagt
Magnus Neergaard

oskar

Nå har jeg ett problem.

Har funnet ut at området i lysningen er alt for kupert til å kunne bygge noe der.
Først endret jeg planene og hadde tenkt til å ha den vegg i vegg med den innebygde garasjen men da kommer jeg jo ikke til den utvendige boden min.
Dere vet, der hvor trillebåra og raka mi står.

Hvis jeg får has på ett lass eller tre med fyllmasse derimot, så får jeg en ledig plass på ca 100m2 (12x8)
Da får jeg faktisk plass til ei jævla svær rampe..

Planen er å få tak i gratis fyllmasse fra jobben eller kommunen som jeg fyller opp og planerer ut bk huset.
Kappe ned noen buskjævler og ett tre eller to og SÅ bygge en vanlig mini som jeg med tiden bygger om til spineramp med speedbump og vert-extensions.

Må egentlig bare kjøpe platene til buene. Alt annet får jeg stjelt på jobben.

Keep y`all posted..
Åge har fingra Shaun White i Wigwam

eirik s

Vi kan godt ta en ferietur til Særp...

thomas merali


donki

du må ha størrre ramp

oskar

Sitat fra: donki på  5 juni 2009, 13:49:00
du må ha størrre ramp
kan jeg ikke bruke mindre sykkel ?
Åge har fingra Shaun White i Wigwam