Hvordan komme i gang med fotografering

Startet av MAGNUmS, 23 oktober 2006, 04:41:13

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Erik

sb-800 er nyere. proffmodellen de lager nå til dags.
Sykkel: sykkel

Åsmund

Har tenkt til og kjøpe Canon EOS 400D nå, anbefales det? Eller burde jeg og satse på noe annet?

Erik

kommer helt an på hva du skal bruke det til og hvilke andre kameraer du vurderer..
Sykkel: sykkel

-Frederik-

Noen som selger et fish eye til et fujifilm s5700? (det jeg har som bilde)

sobotka

jeg mener å ha sett at sigma har det. sjekk på hjemmesida og litt rundt om i noen bra fotobutikker.

Even

Litt utenfor bmxdelen kanskje, men er det noen som vet om ei god macrolinse? Må være Nikonkompatibel. Og helst ikke de i 20.000s klassen.

Erik

nikon 60mm 2,8 eller den nye 105mm med vr.
Sykkel: sykkel

BMX beginner

jeg har tenkt å kjøpe nikon D40, er dette et bra nybegynner kamera og er det en bra pris?
http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=NIKOND40SORT :)

Åsmund

jeg ville heller gått for D40x eller Canon EOS 400d

BMX beginner


MAGNUmS

#25
Sitat fra: Espen E på 22 september 2007, 22:40:54
okei :) takk da blir det nok D40x

Hei,

Jeg vet ikke om det kommer for sent, men ikke kjøp D40x framfor D40. Til BMX-fotografering er D40, D50 og D70 bedre valg, da det har blitssynkronisering på 1/500. De fleste andre kameraer ligger rundt 1/250, noe som i mange tilfeller ikke er bra nok til å fryse action. Du får på 1/500 også dobbelt så mye blitsbelysning i forhold til den naturlige, noe som ellers måtte blitt kompansert med en dobbelt så sterk blits. Etter min mening gjør dette D70, med D40 og D50 hakk i hel, til det beste kameraet for BMX-fotografering (om man ser bort fra digitalt mellomformat til over 100.000).

Dette ble ikke formidlet i guiden jeg har skrevet. Jeg skulle gjerne lagt det til, men jeg har ikke lengre samme bruker.

Mvh,
Magnus
www.magnusalseth.com

Åsmund

hei. jeg har tenkt til og kjøpe blitz til mitt canon EOS 400D. Har noen noe forslag til hva jeg burde kjøpe?

På forhånd takk..

BMX beginner

Sitat fra: MAGNUmS på 29 september 2007, 16:19:01
Sitat fra: Espen E på 22 september 2007, 22:40:54
okei :) takk da blir det nok D40x

Hei,

Jeg vet ikke om det kommer for sent, men ikke kjøp D40x framfor D40. Til BMX-fotografering er D40, D50 og D70 bedre valg, da det har blitssynkronisering på 1/500. De fleste andre kameraer ligger rundt 1/250, noe som i mange tilfeller ikke er bra nok til å fryse action. Du får på 1/500 også dobbelt så mye blitsbelysning i forhold til den naturlige, noe som ellers måtte blitt kompansert med en dobbelt så sterk blits. Etter min mening gjør dette D70, med D40 og D50 hakk i hel, til det beste kameraet for BMX-fotografering (om man ser bort fra digitalt mellomformat til over 100.000).

Dette ble ikke formidlet i guiden jeg har skrevet. Jeg skulle gjerne lagt det til, men jeg har ikke lengre samme bruker.

Mvh,
Magnus
www.magnusalseth.com

ja okei, jeg har enda ikke fått kamera så jeg tenker at det blir julegave istede:P men da blir det for dyrt for D40x så håper på D40
Takker :)
ja for det blir mest bmx og skibilder tenker jeg ;)

Tösedreng

Hei sann, jeg har akkuratt kjøpt meg et Nikon D40 kit.

Så da har jeg et par kanskje teite spørsmål her:

-For å få bra sort/hvitt bilder, hva er da best, redigere det slik på datan?eller å bruke kamera instilling?
-Blitz, hvordan blir action bilder med blitzen fast i kamera? ( jeg er sikkert helt på gjordet her :P)
-Og jeg lurte på sist nå om du kunne fortalt litt mere om RAW formatet og hva det er, gjør etc.


Hilsen Tøsedreng

cc

1. Om du skyter i raw, har det ikke noe å si. Raw lagrer alle dataene uansett, setter du kameraet til BW (sort-hvitt) vil du se BW-preview, men fargeinfoen lagres faktisk i fila lell. Hvis du ikke har tilgang til å bruke raw, skyt med farger da du som oftest får med mer info i bildet på den måten.

2. På denne årstiden er du nesten nødt til å bruke blits for å få skarpe actionshots med mindre det er meget lyst ute, men med den innebygde kan bildene bli ganske ensformige. En ekstra kraftig blits som passer i blitsskoen på kameraet hjelper endel på, men det er mye bedre om du kan få tak på en som du kan bruke enda lengre unna objektivet ditt, slik at du kan få den innebygde til å jobbe sammen med den løse. Dette med blitskabel eller enda bedre trådløst (radioblits). D70 har innebygget commander mode for SB-600 og SB-800, slik at den kan operere trådløst via Infrarød kommunikasjon. D50 mangler dette, vet ikke med D40. SB-800 har egen commander innebygget og kan være master over andre SB-6/800 slaver, SB-600 har ikke dette.

3. RAW er et fullelektronisk format, all mulig info lagres i fila, ikke bare bildepunktene, men også info om hvert bildepunkt. I praksis betyr det at fila tar mer plass, men du har mye større redigeringsmuligheter etter bildet er tatt. Camera Raw plugin til Photoshop tar i mot Nikon sitt raw format (.nef - nikon electronic format) og du får der mulighet til å styre en haug med ekstra ting og tang.
Et godt eksempel på er at man med en enkel slider kan styre temperaturen i bildet, det er litt som å ha kontroll over blender etter bildet er tatt, slik at man kan få mer livlige farger uten at det går utover lysmengde/skarphet. Denne innstillingen/effekten får man ikke på noen enkel måte i Photoshop uten å ha en raw-fil.
Et annet eksempel siden du nevner BW (sort-hvitt): Der man med et vanlig jpg kun har et par måter å gjøre om til gråskala, har man med raw tja, 7-8 måter. Disse gir alle varierende resultat, så bruk det som passer til bildet ditt. (Disse forskjellige måtene finner du på nett ;) )