Hovedmeny

Specs

Startet av Fresno, 12 juli 2007, 13:06:29

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

Fresno

Har searcha i forumet men ikke funnet det jeg leita etter, kanskje jeg søkte på feil ord :( . Jeg lurer på hvilke tekniske termer som finnes for bmx, jeg har lest f eks "fra 74.5 HT (som "alle" andre har) til 75 som gjør den kjappere" . Hva er dette HT or hvilken skala måles det i? volum?vekt?lengde? det er også mange flere slike "koder" som jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal tolke, finnes det en tråd her på forumet der det står spesifikt forklart hva disse "kodene" er? Hvis det er det vennligst pek med i riktig retning å slett gjerne tråden her. Bestiller meg mest sannsynlig en Twenty Marshall i slutten av mnd her fordi jeg har hørt at denna sykkelen duger. vært enn mannsalder siden jeg kjørte bmx sist så blir spennende og se hvorden dette gå :P


Thnx guys

Thomas

Hjermahgerd

Sitat fra: Fresno på 12 juli 2007, 13:06:29
jeg har lest f eks "fra 74.5 HT (som "alle" andre har) til 75 som gjør den kjappere" . Hva er dette HT or hvilken skala måles det i? volum?vekt?lengde?

Det er vinkelen mellom underrøret og styrerøret
Det er målt i grader celsius
No cake for the impurity
Blogg

Fresno

#2
jaha, såvidt jeg vet er Celcius kun brukt i temperatur men jeg regner med du mener grader i vinkel...?

Noen av disse specs er altså viktige, lest en del om at folk ødelegger ryggen etc fordi de har feil sykkel i forhold til seg selv og høyde etc..

" godkjent for 85psi" . Er dette maks "impact" når jeg lander:S ?

SteinG

ække så mange valg når du skal kjøpe en rimelig komplettsykkel...alle er veldig like. så får du heller ta finshaping av sykkelen når du har sykla litt. går liksom ikke å vite på forhånd om 74.5 er perfekt for deg når du ikke sykler enda. kjøp en sykkel, hav fun, og så utvikler det seg.

eirik s

PSI = Pounds per Square Inch, og det handler om lufttrykket i dekket.
HT, er som sagt, Head Tube Angle, men det er ikke vinkelen mellom styrerør og underrør. Det er vinkelen mellom bakken (vannrett) og styrerøret (altså det lille røret som gaffelen går gjennom). Jo brattere denne vinkelen er (altså jo nærmere 90 grader), jo fortere svinger sykkelen. I utgangspunktet, i hvert fall. Det finnes andre variabler også. Men som nybegynner tviler jeg på om det er særlig merkbart uansett.

Ta ellers en titt her: http://www.bikeguide.org/guides/geometry/geometry101.php

Forresten, Hjermann: Celsius? Jeg håper virkelig det var kødd

Fresno

Hehe ja han må ha kødda der.

Er en sykkel som f eks den jeg kikker på nå som er en Twenty Marshall, er den "oppgraderbar" for å si det sånn, jeg har mulighet til å modde den sykkelen fritt ifølge dimensjoner etc?

eirik s

Tja... Ramma er jo som den er, lissom. Jeg ser at TT-lengden på den er 20,5", noe som er ganske standard på en komplettsykkel. For noen kan dette være litt kort, avhengig av hvor høy du er og personlig preferanser. Uansett så er den eneste måten å gjøre noe med akkurat det, å kjøpe en ny ramme. Ellers er det andre mindre justeringsmuligheter, f.eks i forhold til vinkel og høyde på styret. Ellers går det an å kjøpe større eller midre stem, det samme med styret.

Men som Steinar sa, du må bare begynne et sted, og så finner du etter hvert hva du liker...

Fresno

#7
Yes høres bra ut, tenkte bare på mindre mods som pegs å bolts å klemmer etc.  TT? Veldig nyttig lesestoff i linken over, takk skal du ha .

Regner med stilen jeg skal prøve meg på heter Street i og med at det foregår på gata, er det lurt å kjøre med soft,medium eller hardt luftrykk?

eirik s

TT = top tube, eller overrør.

Hjermahgerd

Sitat fra: eirik s på 12 juli 2007, 14:37:58
Forresten, Hjermann: Celsius? Jeg håper virkelig det var kødd

Jada. Det var det
Var vel egentlig ganske innlysende?
No cake for the impurity
Blogg

eirik s

You never know...

Fresno

Lønner det seg å ha bakbremsa på pedalene eller for hånd?

Thomas

På styret, altså for hånd. Har du begynt å sykle bmx enda? Om ikke, kjøp deg en nå, fort fort! Så kommer du til å skjønne veldig mye mer av deg selv =)
-Sgitnuar_

Fresno

Bestiller en Twenty Marshall iløpet av mnd her, er en bra Nybegynner-sykkel, er det for seint for meg å begynne med bmx? er 23 år...

SK

Aldri for sent :)
- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"