luft i dekkene

Startet av jørgen, 16 april 2012, 14:31:45

0 Medlemmer og 3 Gjester leser dette emnet.

eirik s

SitatSteinar, eier av BMXelement skriver det hele tiden som svar på dekktrykk spørsmål på spørsmål siden.

Jeg tror nok det mest handler om hva som er minimum trykk. En annen ting med den teorien som ikke helt går opp (sorry, Steinar) er jo at det brukes pund og kilo om hverandre som måleenheter, og da blir det vanskelig å forsvare en sammenheng mellom dem.

Som flere andre har sagt, så er dette veldig mye smak og behag, i tillegg til hva slags terreng man sykler mest på. Sykler man for eksempel flatland, vil det nesten alltid være fordelaktig med minst 100 pund, båfde foran og bak, det samme med vert (Simon tabron kjører noe sånt som 130, tror jeg). Street og dirt, derimot, bør ha lavere trykk, både på grunn av feste (dirt) og harde landinger (street). Personlig kjører jeg 90 foran og 100 bak på ramper, og noe lavere ellers. Jeg vil uansett si at 50-60 pund er absolutt minimum, uansett alder og vekt (hvis du ikke heter CC da, men han er litt rar på det punktet ;) )

P.S. Hva slags dekk man brukr vil nok også ha en del å si, når jeg tenker meg om

Murre

Sitat fra: eirik s på 17 mai 2012, 14:29:16
SitatSteinar, eier av BMXelement skriver det hele tiden som svar på dekktrykk spørsmål på spørsmål siden.

Jeg tror nok det mest handler om hva som er minimum trykk. En annen ting med den teorien som ikke helt går opp (sorry, Steinar) er jo at det brukes pund og kilo om hverandre som måleenheter, og da blir det vanskelig å forsvare en sammenheng mellom dem.

Som flere andre har sagt, så er dette veldig mye smak og behag, i tillegg til hva slags terreng man sykler mest på. Sykler man for eksempel flatland, vil det nesten alltid være fordelaktig med minst 100 pund, båfde foran og bak, det samme med vert (Simon tabron kjører noe sånt som 130, tror jeg). Street og dirt, derimot, bør ha lavere trykk, både på grunn av feste (dirt) og harde landinger (street). Personlig kjører jeg 90 foran og 100 bak på ramper, og noe lavere ellers. Jeg vil uansett si at 50-60 pund er absolutt minimum, uansett alder og vekt (hvis du ikke heter CC da, men han er litt rar på det punktet ;) )

P.S. Hva slags dekk man brukr vil nok også ha en del å si, når jeg tenker meg om

Det hele bunner ut i at dekktrykk er en KONTRET SKJØNNSMESSIG VURDERING

Disse momentene er av betydning:
-Max vs. minimumstrykk oppgitt av proudsenten
-din PERSONLIGE preferanse ift. din kjørestil.

DETTE ER SÅRE ENKELT!

eirik s

I love it when you're strict...

SteinG

Jeg har postet mitt noob tips mange ganger på "spør-oss" ja. Og jeg har ikke skrevet at det er en regel, men en noob-guide for de som ikke aner hva slags trykk de skal ha og hvor jeg ikke har noen info om syklisten.
Så jeg står fremdeles i lys av dette at man til ukjente noobs kan si 1psi per kilo kroppsvekt.
Eiriks kilo/pund måleenhet blandings problematikk skjønte jeg ikke.. men om man vil ha psi per pund kropsvekt blir det altså 1psi per 2,2 punds kroppsvekt, men den regelen tror jeg ikke de fleste nordmenn trenger  :P

Adrian KH Maurud

jeg personlig foretrekker og kjøre med maks trykk i dekkene (ca 110 PSI) selv om jeg kun veier ca 45 kilo. så jeg vil si at det kun går på hva man selv foretrekker
Sleep, eat, ride, eat, ride, sleep, repeat!

eirik s

Tror ikke jeg skjønte det helt selv, heller, Steinar. Whatever. Det Murre sa...

SK

Fyller opp til dekkene er harde også sykler jeg. fancy shit ^^
- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"

mr.nismo

fyller opp til dekka er litt små mjuke eg
Laurel

helge36

Sitat fra: Håkon på 17 april 2012, 18:29:08
7 bar.
godt å sjå at eg isje e den einaste som får tommeltotto ned på komentarane
eg heite helge og eg lika å sykla bmx:)

elenieN

Hei, på tide å vekke opp tråden her, sesongen er i gang og ser flere daglig som er ute å sykler! selv tørr jeg ikke fylle luft i dekka mine engang!

Jeg er ganske så stor (veier vel rundt 150kg og er ca 190cm høy) gått ned ca 30kg fra i fjor sommer, men etter vintern har dekka mine blitt veldig tomme for luft :) er nok å forvente når de har stått på lager hele vintern.

Anyways, 60kg 60psi ?  sikkert greit noob tips, men tviler dekka mine vil ha 150 psi ^^ og hørt litt her og der, noen mener jeg burde ha mye luft, andre mener jeg ikke burde ha så mye.

Redd for 2 ting, pga min vekt så har jeg for lite luft vil man kunne se at dekkene typ kryper av gårde på bakken når jeg sykler, men har jeg for mye så kan jeg pungtere veldig fort.

så jeg rett og slett har ikke turt å fylle luft i dekkene mine enda, har heller ingenting å få luft i dekkene og i tillegg se luft trykk (men kan evt ta den med på en bensinstasjon der de har det? er usikker på om det er PSI det måles i der, vet i værtfall jeg har ca 30 i dekka på bilen i en eller annen form :)


Gratulerer med 17. Mai gutta, håper dere får en strålende dag!
// Nybegynner\\

warland

Hallo, de fleste dekk burde tåle over 100 PSI, så du kan være trygg på å fylle opp dekkene dine iallefall opp til 100, selv ville jeg anbefalt ca 80 til deg, da dette gjør dekkene dine harde som stein, selv om man veier en del. Prøv ut litt selv, og finn ut hva som er best for deg, så lenge du ikke overstiger 100 PSI så er du trygg.


Mvh Anders
"BMX is changing my perspective of the way i look at life" Sykkelen min

elenieN

Tusen takk :) skal prøve meg litt fram
// Nybegynner\\

Don Runo

I ditt tilfelle ville jeg fylt 90 psi i begge dekkene, og testet.

Som du sier er det for lite luft hvis dekkene "kryper" mot bakken. For mye er det hvis du synes alle landinger blir for harde. Det er ikke sånn at man pungterer lettere med mye luft. Det er heller omvendt; at man man med for lite luft treffer en kant og får slangen i klem mellom felg og kant og får snake bite-pungtering. Pungterer man ved å kjøre på glass og tegnestifter har luftrykk ingenting å si.

Det er stor forskjell på hvor høyt trykk forskjellige dekk tåler. Rimelige bmx-dekk kan ha maks trykk så lavt som 65psi, så sjekk hva det står på dekkveggene dine. Dekk får du kjøpt på feks babracing.no. Husk også at gamle dekk tåler lavere trykk enn nye.

Helt til slutt vil jeg anbefale deg å fylle luft med en gulvpumpe for sykkel med psi-måler. Bensinstasjonpumper funker men det er som oftest der sykkeldekk eksploderer.
Wethepeople Norge      Truls Lier for 2 timer siden: vi må bli flinkere å bruke bmx.no