Objektiv til bmx-bilder.

Startet av TønsbergBendik, 19 mai 2011, 17:24:43

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

TønsbergBendik

Har funnet ut at jeg skal ha et nytt kamera (Canon 60d), men jeg er usikker på hvilket objektiv som er bra til å ta sykkelbilder med.
Jeg har lyst på Vidvinkel og jeg vil stå ganske nerme syklisten. Objektivtet skal heller ikke koste alt for mye (Max 5500,-)

Noen som har tips?  :)

OleA

Har ingen egen erfaring med dette, men det treffer kriteriene dine ganske godt.

http://www.bhphotovideo.com/c/product/279582-USA/Canon_8806A002_EF_17_40mm_f_4L_USM.html

Det kommer på litt over 5500,- når man regner med momsen inn i landet, men gode objektiver er langvarige investeringer.
Ellers er det nok av fotokyndige på dette forumet som sikkert kan komme med bedre forslag:)
K-town / Granli knights

Erik

Sykkel: sykkel

Andy K


TønsbergBendik

Takk for tips.
Hørte at lav blender hjalp til med raskere bilder. Er det noe som stemmer?

Gerber

Det stemmer, for såvidt.
Større blenderåpning slipper inn mer lys, og da trenger du kortere lukkertid. Dette er med på å "fryse bevegelser", som jeg antar du tenkte på

Andy K

Jo lavere blendertallet er, desto mer lys slipper blenderen inn, slik at du kan ha en raskere lukker.

* aka mads

Anbefaler alltid fast optikk over zoom, får så mye bedre optikk for pengene. En 15mm er passe på et kamera som 60D. Canon 15mm 2.8, Sigma 15mm f2.8 og Samyang 14mm f2.8 (obs! den har ikke autofokus) er gode kjøp for ditt bruk. Hvis du heller vil ha zoom, må du nok invistere litt mer penger i et godt objektiv. Canon 10-22mm f3.5-4.5 er en mulighet hvis du vil ha vidvinkelzoom, men forslaget til Erik er et bedre objektiv med litt mindre brennvidde og fast blendertall. Ta en tur i din nærmeste fotoforretning og få testet litt, er ofte det beste. Og bruker bare Japanphoto her fordi de har størst utvalg, du finner billigere hvis du leter.
En vis mann sa en gang: Man ved man ere Haard til Kiernen naar man Røger Post-Mortem!

TønsbergBendik

Jeg har testet litt forskjellig den siste tiden. En venn av meg har 8mm fisheye fra Samyang og er veldig godt fornøyd.
Prisen på objektivet fra Samyang var også ganske fin, så blir nok det.
Tusen takk for hjelp!

Gerber

Hyggebasert at du nevner også mitt objektiv. 14mm'ern fra samyang er veldig fin, god byggekvalitet, og skarp som pokkern. Den er ikke bare manuell fokus, men også manuell blender, må vite.
Ganske rask og fin vidvinkel, det - hvis du ikke liker så godt den ganske tilstedeværende distortion'en som kommer av en slik vidvinkel, så finnes det gode lens profiles til det for lightroom. (Det kompenserer for forstørrelsesglass-effekten)

Ser du nevner også 8mm til samyang. Den har jeg ikke prøvd selv, men vet at de lager fysisk gode objektiver. de er i metallkropp, så de tåler en støyt, og jeg har høry mye godt om også 8mm. Den er fisheye, så der får du skatefilm-bilder. Det får du ikke med 14mm'ern.

TønsbergBendik

Sitat fra: Gerber på 19 mai 2011, 23:10:31
Hyggebasert at du nevner også mitt objektiv. 14mm'ern fra samyang er veldig fin, god byggekvalitet, og skarp som pokkern. Den er ikke bare manuell fokus, men også manuell blender, må vite.
Ganske rask og fin vidvinkel, det - hvis du ikke liker så godt den ganske tilstedeværende distortion'en som kommer av en slik vidvinkel, så finnes det gode lens profiles til det for lightroom. (Det kompenserer for forstørrelsesglass-effekten)

Ser du nevner også 8mm til samyang. Den har jeg ikke prøvd selv, men vet at de lager fysisk gode objektiver. de er i metallkropp, så de tåler en støyt, og jeg har høry mye godt om også 8mm. Den er fisheye, så der får du skatefilm-bilder. Det får du ikke med 14mm'ern.
Skjønte ikke helt det du mente med manuell blender. Kan du forklare det litt mer ? :)

SkedsmoSimen

tipper han mener mekanisk blenderring, altså slik at du kan stille blenderen like lett som du stiller fokus og zoom. alle objektiver har jo manuell blender, du kan stille blender åpningen slik du vil uansett. men mekanisk blenderring er meget deilig å ha!

TønsbergBendik

Sitat fra: SkedsmoSimen på 20 mai 2011, 12:46:32
tipper han mener mekanisk blenderring, altså slik at du kan stille blenderen like lett som du stiller fokus og zoom. alle objektiver har jo manuell blender, du kan stille blender åpningen slik du vil uansett. men mekanisk blenderring er meget deilig å ha!
Jeg skjønte hva du mente nå. Samyang 8m fisheye har det samme, jeg syns det funket bra!

Gerber

Sitat fra: SkedsmoSimen på 20 mai 2011, 12:46:32
tipper han mener mekanisk blenderring, altså slik at du kan stille blenderen like lett som du stiller fokus og zoom. alle objektiver har jo manuell blender, du kan stille blender åpningen slik du vil uansett. men mekanisk blenderring er meget deilig å ha!
Det er riktig. Jeg tenkte på mekanisk blenderring. Enig i at det er digg med mekanisk blenderring.
Jeg anser det dog ikke som manuell blenderstyring når du stiller det fra kameraet, det er ganske automatisk for meg.
Det jeg ville fram til er at dette objektivet IKKE har muligheten for å få blenderåpningen stilt via kameraet.
Sitat
The aperture is not controlled by the camera but directly on the lens using an aperture ring just like back in the old days. The camera is naturally unable to display the selected aperture so both the viewfinder as well as the EXIF data will only show f/0.0 here. The aperture will also stop down immediately so the optical viewfinder will darker image according to the selected setting.
Verdt å merke seg. Hvis du er vant med dette fra det andre objektivet, og ikke bryr deg, go for it! Masse bang for the buck

RL1

Må vel si at det første jeg søkte litt etter da jeg så denne tråden var vidvinkel-zoom med rask autofokus...
Ellers kan man vel si at de fleste funker til bmx-bilder?!
MilkshakeCo.