Film-anbefalinger

Startet av Even, 5 mai 2006, 21:46:20

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

OleA

Sitat fra: SK på 29 januar 2007, 20:32:06
De skrekkfilmene jeg har sett flest ganger ihvertfall..
Mine 5 beste altså..

1.  The Thing       Sykt bra.. og skremmende..
2.  Dog Soldiers    Vet ikke hvor mange ganger jeg har sett den.. ihvertfall 2 sifret antall ganger :P
3.  The Grudge     Ekkel..
4.  Freddy VS Jason   Bra.. men egentli mer actionfilm :-\
5.  Må være enten Dawn of the Dead eller Land of the Dead  :P

Sorry eirik, har ikke sett den gamle DotD..  :-\

Unskyld meg, men syntes du virkelig den var bra? (satser på at du mener den nye).
Da jeg så den visste jeg rett å slett ikke hva jeg skulle tro, men mye av tanken var at noen virkelig hadde spist dårlig sopp i løpet av den produksjonen. Makkverk.
Husker ikke helt hvem land of the dead er, men hvis det er den med han afroamerikanske (for sarte sjeler) zombien som leder de andre, så er det samme mening om den som DOTD.
K-town / Granli knights

Thomas

Jeg så The Hills Have Eyes for noen dager siden. Den er jævli kul og ganske bra, synes jeg.
Men The Thing, som har blitt foreslått, er en bra film, og hele den gamle "Dawn of the dead" serien.
Tror vel Resident Evil er også en du bør se, om du ikke har sett den. Resident Evil Apocalypse derimot er helt vanvittig! Kanskje den kuleste Action-Grøsser filmen jeg noen gang har sett.

Liste:
Resident Evil (Apocalypse)
The Hills Have Eyes
Death Tunnel              (Kanskje ikke den beste grøsseren, men ganske interessant, på en merkelig måte.
Saw-serien
-Sgitnuar_

OleA

Jeg må tydeligvis ha misforstått hele greia med skrekk/grøsser filmer. For 70-80% av filmene som nevnes nå har jeg bare sitti å risa på hodet til.

Silent Hill, det er en bra film. The hills have eyes er rene komedien i forhold (jeg måtte le høyt flere steder i den filmen).
K-town / Granli knights

eirik s

OleA: Det virker som du tar ting litt for seriøst innimellom. Personlig ser jeg ikke på noenting som for teit eller usannsynlig i utgangspunktet (forresten, du bør nok holde deg unna The Prestige som går på kino nå, vil jeg tro) i sånne filmer, men heller på om de greier å presentere det på en måte som skaper troverdighet.

SitatDa jeg så den visste jeg rett å slett ikke hva jeg skulle tro, men mye av tanken var at noen virkelig hadde spist dårlig sopp i løpet av den produksjonen. Makkverk.
Kan du forklare litt mer spesifikt hva du ikke liker med Land.. og Dawn of the Dead? Mest nysgjerrig, egentlig. Den har bra skuespillere, er meget kompetent utført rent teknisk, og jeg kan egentlig ikke se noen store problemer med manuset..

Selv om originalutgaven av Dawn.. er en av mine absolutte favoritter (tviler vel på om du ville likt den) likte jeg remaken også. Mer som en actionfilm enn som den smått geniale, kølsvarte satiren originalen er. Den driter i originalens underliggende tema og bare køler på med action, men det er ikke nødvendigvis en dum ting.
Land... er jo til nå den fjerde delen av George Romero's Living Dead-serie (ikke Dawn of the Dead-serie, Thoomas), og selv om den dessverre ikke er helt på nivå med de foregående, synes jeg den var bra for det. Så forklar gjerne hvorfor den er makkverk også, forresten.
Jeg har inntrykk av at mange automatisk synes zombie-filmer er teite, men jeg har aldri skjønt hvorfor en zombie skal være så mye teitere enn en vampyr eller varulv, for eksempel. Ja, det finnes mange dårlige eksempler (for eksempel Resident Evil-filmene, sorry Thoomas), men for eksempel Romero's filmer har en dypere tematikk som gjenspeiler tiden den er laget i.
Spesielt Night of the Living Dead (1968) og Dawn of the Dead (1978) regnes jo som klassikere innen amerikansk film (uansett genre), men de er nok for treige for MTV-generasjonen.

P.S. Jeg har forresten sett mange si det samme om Silent Hill som du sier om de ovennevnte (men ikke meg, for jeg likte den). Bare sånn apropos
P.P.S. Jeg er for lat til å lete opp om du evt har nevnt det før, men hvilke 5 skrekkfilmer ville du anbefalt, da?

eirik s

For å være plagsom, her en liste med filmer dere sikkert ikke har hørt og sannsynligvis ikke liker, men allikevel er skikkelige klassikere blant blodfansen  ;) :
Basket Case 1 & 2
Brain Damage
Street Trash
Henry: Portrait of a Serial Killer
The Beyond
From Beyond
Cemetery Man
Last House on the Left
The Crazies
Versus
Opera
Deep Red
Tenebrae

OleA

Kan godt hende at jeg ønsker mer ut av skrekkfilmer enn hva du gjør eirik.
Da jeg ser en skrekkfilm så ønsker jeg å virkelig være redd, bli skremt, psykisk terror om du vil, og det er ytterst få filmer som jeg får det fra. Tror aldri jeg har sett en skrekkfilm å vært helt fornøyd med den etterpå.
Som sagt, så er jeg ikke sikker på om det er land of the dead jeg ikke liker, men jeg synes ikke det var bra skuespill, absolutt ingen spesiellt skumle scener og jeg satt hele tiden med følelsen: prøvde de faktisk å lage en bra film, eller bare tuller de?
Dawn of the dead er litt av det samme, har en grei start helt til de kommer seg til det kjøpesenteret.
De blir venn med han i våpenbutikken i andre huset, skriver mld til hverandre på plakat, tåpelig musikk begynner å spille og de setter seg egentlig bare på ræva å nyter livet, selvom det er et hav av zombier utenfor. Da falt jeg helt av.
Og som du nevnte, nye dawn of the dead er i mine øyne en actionfilm.
Har ikke sett originalen så den kan være kjempebra for alt jeg vet.
Jeg har aldri hatt noe særlig i mot zombiefilmer untatt resident evil (som du pekte ut), men de plasseres ikke i samme boks som vampyr / varulv greier. Siden zombier da ofte kommer i 1000talls blir det ofte bare slakt på slakt på slakt, mens vampyrer og varulver kommer i et ytters fåtall så det blir mer sniking på jakt etter de få med skumlere miljø, mange skremme-scener og mindre action (noe jeg kan foretrekke).
Elsker shaun of the dead though, det er jo komedie, men det er zombier i den:P

Jeg har ikke nevnt noen top5 skrekk filmer, av samme grunn som at du ikke lette. Jeg er for lat til å tenke ut, men Silent hill ville nok hvert blant dem. Jeg har sett brøkdelen av filmene du har sett, så jeg sliter med å plukke ut 5 som faktisk er bra nok.

Og ellers så har jeg sett at vi har forskjellige meninger om omtrent alt her inne, så kanskje vi bare skal ta hverandre i hendene og bli enige i at vi alltid vil være uenige? ;)
K-town / Granli knights

eirik s

SitatDa jeg ser en skrekkfilm så ønsker jeg å virkelig være redd, bli skremt, psykisk terror om du vil, og det er ytterst få filmer som jeg får det fra.
Akkurat det er jeg enig i, men nå skal det sies at det er langt fra alle skrekkfilmer som i det hele tatt prøver på den effekten der...
SitatDe blir venn med han i våpenbutikken i andre huset, skriver mld til hverandre på plakat, tåpelig musikk begynner å spille og de setter seg egentlig bare på ræva å nyter livet, selvom det er et hav av zombier utenfor.
For det første, så driver de jo og planlegger en måte å komme seg vekk, men det er nå så. For det andre, hva skulle de ellers gjort? Og for det tredje, så er nok det der ment som et bilde på hvordan det menneskelige sinn virker. Noen gang hørt om skyttergravshumor, for eksempel? I første verdenskrig pleide soldater ved fronten å dra ut sikringa på en håndgranat, legge den under hjelmen, for så å sette seg på den. Billig tivoli  ;D
Folk i ekstreme situasjoner gjør rare/ekstreme ting. Det er forresten noe av hovedpoenget i originalen (som er en satire over konsumentsamfunnet i USA på slutten av 70-åra), hvor hovedpersonene nærmest glemmer zombiene etter å inntatt kjøpesenteret med all gratis "luksus" som er der inne.

Utfra beskrivelsen i stad er det nok Land of the Dead du har sett, ja. Den er ment som en kommentar til det politiske klimaet i USA etter 9/11, med spesiell vekt på hvordan makteliten kontrollerer resten av folket gjennom fryktpropaganda. For meg fungerer den helt fint, selv om jeg ikke synes den er på nivå med Romero's tidligere filmer. Denne er litt for "Hollywood'sk", noe som dessverre kommer med litt høyere budsjett...

Det som etter mitt syn gjør at Shaun.. fungerer så godt som den gjør er fordi folka som har lagd den (Simon Pegg og Edgar Wright) respekterer genren (de er store Romero-fans og har gjesteroller i Land of the Dead, faktisk) og aldri lar filmen bli en parodi.

Tryms

Jeg så A scanner Darkly for litt siden. Jævla fet. Er midt inne i boka og er usikker på hvilken jeg foretrekker.

SK

Har kjøpt noen filmer nå..

Fun With Dick and Jane.. Bra å se en film med Jim Carrey som ikke kun er basert på gummitrynet hans!
Silent Hill.. Knall skrekkfilm! Minte meg mye om spillet, med kamerabevegelsene, musikken osv.. men rar slutt:S
The Hills Have Eyes.. Slash film ::)
Og 3 jeg ikke har sett enda..
- Streeter on the spare time -

"Swallow bitch! There's children starvin' in Africa!"

Thomas

Dæven, jeg så "Equilibrium" på nytt idag! Synes helt klart at det er en film folk bør se! Stilig action i den, og temaet i filmen er ikke så dumt heller.
-Sgitnuar_

Anki

Jeg så den og. For første gang.
Ble skikkelig emo av den.

Jørgen S. G.

Jeg så den også.
Skikkelig film man kan kose seg med.

eirik s

Equilibrium er kul den, ja. Storymessig er det litt "1984 for dummies", men gun-kata må være den feteste action-greia siden bullet time i Matrix. Bare synd at regissør Kurt Wimmers neste film var Ultraviolet...

SimenF

Jeg har akkurat sett Rest Stop. Konge splatterfilm. Med handling! En sadistisk umenneskelig seriemorder som herjer på en rasteplass og dreper folk som kommer for å gå på do før d kjører vidre! Blod på litersvis og metersvis for penga.
100% av alle telefonkioskvoldtekter skjer i, eller rundt en telefonkiosk. Det samme med telefonkioskdrap, og telefonkioskran!

Thomas

Sitat fra: eirik s på 17 februar 2007, 00:57:39
Equilibrium er kul den, ja. Storymessig er det litt "1984 for dummies", men gun-kata må være den feteste action-greia siden bullet time i Matrix. Bare synd at regissør Kurt Wimmers neste film var Ultraviolet...

Er så sykt enig! Synes faktisk at gun-kata er fetere enn Matrix... Det er bare så genialt!
Soleklar 6 fra meg den der
-Sgitnuar_