Hovedmeny

Regler

Startet av cc, 6 mars 2006, 20:43:13

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

cc

1. Brukere av forumet skal holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster/innhold åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse, og evt reprimande som f.eks advarsel eller utstengelse, avhengig av grad av alvorlighet. Dette gjelder også i private meldinger.

2. Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle, kan det være du bør holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.

3. Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upassende, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdrevet bruk av såkalt SMS-språk, skriftlig dialekt, utropstegn/spørsmålstegn osv. og forkortelser skal unngås.

4. Hold dere til temaet i tråden. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. Privat småprat skal skje andre steder.

5. Posting i feil kategori kan føre til at tråden blir stengt hvis du burde ha visst bedre eller flyttet hvis du er en nybegynner. Frekvent feilposting fra samme bruker kan føre til advarsler eller utestengelse.

6. Direkte reklamering på forumet er forbudt. Personlige anbefalinger faller utenom dette, hvis det går klart frem at det er en personlig erfaring/anbefaling. Det samme gjelder informasjon om nettsteder med innhold i strid med våre retningslinjer og/eller lovverket. Rasistisk, pornografisk eller diskriminerende materiale er også totalt forbudt, samt rekruttering til pyramidespill, MLM og liknende. Brudd på disse reglene kan medføre advarsler eller tidsbegrenset/permanent utestengning.

7. Bedrifter og deres ansatte har ikke adgang til å direkte reklamere for seg selv i forumet. Vi oppfordrer derimot firmaer til å registrere en offisiell bruker på forumet som de kan bruke for å f. eks svare på tiltale, kundeservice eller informering. Det skal derimot gå tydelig frem av brukeren og innleggene at det er et firma som svarer, ikke en vanlig kunde. Dette kan tydeliggjøres gjennom f. eks brukernavn, avatar og signatur. Du trenger altså ikke opplyse om dette konstant, men kun når det gjelder saker som er relevante ovenfor firmaet du er ansatt i.

8. Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.

9. Forumet er ingen markedsplass. Alle annonser, meldinger om kjøp, salg og bytte skal postes i forumet "Marked". Det er ikke ønskelig at brukere linker til egne annonser i signatur, profil eller i tråder / personlige meldinger på forumet.

10. Uønsket innhold. To eller flere like tråder/innlegg regnes som uønsket innhold (heretter referert til som "spam"), og kan føre til advarsler eller midlertidig/permanent utestengelse. Brukere som deltar i slike tråder kan straffes på lik linje med trådstarter. Ulovlig bumping er heller ikke tillatt og kan bli straffet på samme måte som spam. Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's, samt innlegg med kun én setning eller enkelte ord.

11. Bildefilen som skal benyttes som avatar skal ikke overstige den til enhver tid satte størrelsen i piksler, ikke være animert eller inneholde noe som kan betegnes som allment støtende (herunder porno i enhver form, groteske bilder og liknende). Ved brudd på disse reglene vil vi fjerne avataren/medlemsbildet ditt og i grove tilfeller vil advarsler bli brukt.

12. Signaturer skal ikke inneholde noe ut over ren tekst og BbCode. Det er ikke tillatt med HTML-kode eller bilder i signatur. Maksimal lengde på signatur skal ikke overstige 2 linjer, og det er påkrevd å bruke [size=0/1/2][/size] for å begrense størrelsen.

13. Respektér dine moderatorer/administratorer. De her er for å holde orden i forumet, ikke for å skremme dere vekk. Stenges en tråd, har dette en grunn. Om du er uenig i stengingen av tråden, ta det opp med moderatoren som stengte den via e-post eller private meldinger (PM). Fører ikke dette fram, kan administratorene kontaktes på e-post eller PM. Kraftig hetsing og uthenging av moderatorer fører til utestengelse uten varsel. En klage skal være begrunnet, være saklig og skal fremlegges i beherskede vendinger. Blir du sinna, er det lurt å vente 10 minutter før du sender en klage.

14. Om du blir utestengt og registrerer deg på nytt med ett eller flere nye kallenavn, vil du bli permanent utestengt med alle nåværende og fremtidige kallenavn. Punkt 17 kan bli brukt i slike tilfeller. Det er heller ikke lov å ha mer enn én bruker. Glemmer du brukernavn / passord, ta kontakt med forumstyret. Se også punkt 13. for hvordan klager bør fremstilles

15. Moderatorer kan stenge tråder og utestenge brukere for grunner som ikke står nevnt i retningslinjene. I slike tilfeller gis en begrunnelse for stengningen av moderatoren som foretar denne. Evt. klager rettes til moderatoren eller administrator pr. e-post eller PM.

16. Brukerkontoen din er personlig, og skal ikke benyttes av andre. Alle bevegelser fra din konto blir regnet som om de var utført av deg selv. Pass godt på passordet ditt, slik at andre ikke får mulighet til å misbruke kontoen din. Du er personlig ansvarlig for innholdet i debattinnleggene du publiserer, og vil holde bmx.no skadesløs for ethvert eventuelt krav fra tredjeperson som følge av dine debattinnlegg. Du kan ikke uten samtykke fra moderator eller administrator redigere innlegg på en måte som ødelegger konteksten i en tråd, dette inkluderer å redigere bort hele innlegget.

17. Straffen ved brudd på retningslinjene vil bli vurdert i hvert enkelt tilfelle og basert på hvor alvorlig bruddet er. Straffen kan være advarsler, begrenset tilgang, midlertidig utestengelse, og/eller permanent utestengelse. Ved grove brudd på den norske lov som f.eks. barneporno, drapstrusler o.l. kan vi i melde enkeltpersoner for ISP, eventuelt politi. I slike tilfeller vil de data som er registrert på gjeldende bruker(e) bli overlevert på forespørsel, uten brukeren(e)s samtykke og viten.

Regler er utarbeidet med utgangspunkt i retningslinjene til diskusjon.no, takk til dem for det.
Forslag til endringer og utbedringer foreslås per PM til administrator.